Veckoplanering osv

Eftersom underlaget ute nu är isgata varvat med stenhårt så blir dr trött lugna pass hemma. Doris rids ut och Belissima får promenader på vardagar och uteritt då någon kan gå med. Belissima behöver en ledsagare i livet..;) 

Men igår var jag till ridhuset med Doris. Hon var rätt tråkig till en början. La sig bakom lod och var inte där helt enkelt. Just detta med bakom lod bryr jag mig inte i så jättemycket. Bara hon inte går där hela passet. Doris måste komma igång i kroppen och bli varm. När hon är igång så kommer huvet i rätt position. Så till en början är fokus bara att hitta ryggen. All hets med bakom lod är så... Skrattredande. Men jag har faktiskt lärt mig att andas då jag ser all hysteri. Jag tänker såhär; sitter man medvetet och rider hästen bakom lod så är väl inte det smartaste planen. Men oftast så hamnar hästen bakom lod för att den inte jobbar rätt. Jag drar inte Doris i munnen. Och skulle jag släppa på tyglarna så har jag en häst som bli lång i kroppen och går sig på bogarna. Till en början behöver MIN häst hjälp att hitta rätt. Sedan kan jag galoppera på lösa tyglar och hon bär sig. Men vägen dit ser olika ut för alla.

Hur som helst. Vi jobbade bara lösgörande. Jag had den plan om att lossa med öppnor i vänster varv. Så efter värmning så tog vi tag i lite travöppnor. Hon blir lite rak, så jag får gå på henne lite och be henne att faktiskt kröka bakbenen. La in varannan långsida trav och varannan galopp då jag hade koll i traven. I galoppen kommer jag åt henne så himla bra! Bara jag rider och inte åker. 

Därefter jobbade jag lite lite med den samlade lugna galoppen. Och testade något byte. Orena och förekommande. Så jag tänkte om. Jag tänkte.. Vad händer om jag lägger på skänkeln lite till? Hon välvde sig ännu mer! Så jag testade ett byte ur den galoppen. Mycket bättre! Lite klurigt sa Doris och det blev nästan jämfota bak. Så jag jobbade med att hitta denna galopp utan att bli fast i drivning eller förhållning. 

Men hörni. Jag bara måste träna galoppfattningar... Jag får ju skämmas gosse! Dom blir fasen inte bra. Hon tar dom på hjälpen men hon fattar inte med bakdelen så som jag vill. Hon nästan häver sig fram i galopp. Så jag tog igenom några fattningar och fokuserade på min hjälpgivning. Och sedär. Då var det ju inga problem.. Så bakläxa på fattningarna Sandra!

Idag ska Belissima få åka och rasta sig i ridhuset. Doris får en uteritt. 

Imorgon skulle det snöa/regna så jag passar kanske på och tar igen lite sömn då så får hästarna vila. 

På torsdag ska jag preliminärt rida lektion på Doris. Belissima hänger nog också med så kan jag rids henne direkt efter. 

Fredag är oplanerad än så länge. Kanske blir uteritt med Doris typ bara skritt och lite trav och lite galopp. Bara röra på sig liksom. Belissima får en promenad tror jag.

Lördag ska Doris joggas i ridhuset och bara lossa henne från eventuell träningsvärk. Belissima får en uteritt om jag har ledsagare.

Söndag vankas marcträning för Doris! Belissima får antingen uteritt eller gå i ridhuset.




BYE!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0