Vi lever!

Jäklar. 2veckor sedan?!

Doris har efter träningen för Marc faktiskt fått en skrittvecka. Alltså förra veckan skrittade vi bara ut efter vägen. Men vi jobbade ändå skritten aktivt. Eftersom Doris är så pass gammal som hon är så kan jag faktiskt inte ställa av henne på någon längre vila eftersom det stjälper mer än det hjälper. Aktiv vila däremot, gör henne bara gott tror jag. Så vi har jobbat med böjningen och att hon skrittar genom hela kroppen även fast skritten blir mer samlad. Och när vi roder ökade skritten ska hon inte tapp ryggen och gunga iväg. 

Denna vecka började vi med uteritter och har joggat igång oss. Det man märker efter en veckas skritt på Doris är att hon blir sååååå jäkla på. Alltså hon är ju en arbetsnarkoman så hon bara vill och vill och vill. Det är ett lyxproblem såklart. Men ibland stjälper det henne. Hon blir så på att det liksom slår slint i skallen. Så hon kokar över liksom. Det som händer då är att hon ligger på i handen. Jag bromsar. Hon börjar trippa och strutta. Och jag ber henne gå fram, då springer hon. Sååå, det blir en ond cirkel liksom. Det som funkar bäst i sådana lägen är galopp. Låta henne rulla på och göra av med lite energi! Men trav är i princip att glömma då det bara sliter på henne då hon springer sådär. Men hon har legat på som fan.

Idag var första gången hon började chilla lite. Såååå... Jag kunde inte låta bli. Trots att hon började flippa lite i galoppen... Jag gav byteshjälp. Vänster till höger, det svåra. Rent! Maaaaassa beröm och jobbade galoppen en bit efter så hon fick lugna sig i galoppen innan vi skrittade. Därefter höger till vänster, rent! På första försöken, utan flipp. Utan stress. Hon blev bara lite på efteråt. Så hon fick galoppera med beröm såklart. Och därefter så släppte vi kraven och jag ställde mig upp och lät henne rulla på lite fräschare. Det uppskattade hon nog! Synd att det inte finns så mycket snö så man kan låta henne dra på lite. Är liksom is i bilspåren och i mitten är det is/snö. Superduktig kamel idag ialf!

Belissima jobbar på. Vi åker till ridhuset och joggar då vi har sällskap av mamma, ifall det händer något liksom. Annars har vi förutom promenader börjat longera lite på en lägda som är plan och inte har is på sig. Så där får hon bralla av sig lite om hon vill. Men hon är riktigt lugn. Jag tänker såhär; om jag rider och hon kastar av mig så brallar hon och springer. Om jag longerar har jag koll och kan lugna henne om hon brallar för mycket. Låter inte det bättre liksom? Är väldigt noga med att hon inte springer för mycket på volten såklart utan vi använder bara detta för att kunna låta henne rasta sig bättre och jobba lite med skallen. Har även använt gummisnodden för att guida henne, hon jobbar superbra med den och skummar på i munnen de gånger vi promenixar. 

Gummisnodd. Hjälptygel. Vet att vissa är strikt emot dessa. Men, jag tror att jag ska använda den och rida ut på Belissima. Hon kom ju på att hon kunde kasta av mig. Med snodden KAN hon inte bralla så mycket som hon kan utan. Så varför skulle man inte ta detta till hjälp då liksom? Jag skulle aldrig trimma på banan med hjälptyglar. Men behöver man hjälp vid uteritt så tycker jag att det är en bättre grej att använda än att rida utan. I början kunde jag inte rida ut på Doris utan att hon stegrade rakt upp. Överallt. I backar uppför och utför. Livsfarligt. På med snodden och jag kunde helt plötsligt rida ut. Bytte sedan snodd mot gramanen eftersom det bara var vid ett ställe hon började stegra. Nu rider vi utan. Det är ingen big deal tycker jag helt enkelt. Allt beror på varför man använder en hjälptygel. I vilket syfte liksom. 

Svammel! Men nu vet ni att vi lever;)

Belissima har blivit nakenhäst och behöver ha 400g täcket då det är -5 ute. Här innan lite jobb. Allt för att vara varm, så kläderna fick hon ha på sig. Funkade super och Barbro var nöjd efter som ni ser;)

Varför jag valt att klippa en spinkig råtta är helt enkelt för att jag inte vill ha samma problem som i våras. Hon har så tät päls så hon fick värmeutslag/knölar/svamp.. Så iår klipper vi nu istället. 

Hästarna har även börjat med hösilagebalar istället för torrhö. Belissima har börjat äta mindre... Ska köpa lusern och se om det passar. Ska även blanda ut hösilaget med torrhö. Hon äter ju dåligt på vintern de vet vi ju. Och nu får hon ju inga mängder kraftfoder heller. Så vi får se. Olja kan jag ju ge. Men jag vill att hon ska äta som Doris. 20kg om dagen liksom, och då är det inte ens -5 på dagarna;) 

Kapat Doris pannlugg. TYP det fulaste som finns. Men den blir så ojämn på hösten så den var liksom så stripig. Så kaffe där den va tjock. Men usch så barnslig hon ser ut!


Kolla hennes bog nu! Den börjar sakta men säkert komma tillbaka! Högersidan var ju kraschad om ni minns? Annars finns bilder i arkivet i augusti, då hon skadade sig. Det tar tid, men det blir bättre.

Mina söta små brallisar!


Nu ska jag plocka undan lite sedan duscha!

BYE!







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0