Klippning och clinic!

Men hur snabbt gick inte denna dagen då??

Jag började med att göra stallet och däreftee klippa Doris, då hon var blöt igår pga regn så de blev svårt att klippa då. Sedan gjorde jag iordning henne för ett joggingpass. 

HUR fin var hon inte?! Jag har googleat. Jag har läst på. Och idag då jag såg Doris bakdel så såg jag direkt något som jag känner igen. Jag har helt enkelt fuskat för mycket med en övning. Så det jag började med idag i ridningen var att direkt jobba med detta. Och vips så var hon mer bärig. 

Skrittjobbade med stora volter och skänkelvikningar idag. Att hon skulle spåra och flytta. När hon kändes okej så joggade vi igång. Eftersom det regnat så är ju min ridbana lite blöt och hal på vissa ställen.  Så idag fick det bli mycket fyrkant och stora mjuka volter. Men även här tänkte jag på min upptäckt. Och jösses vilket trevligt joggingläge hon hittade! Hon spårade, formade och hade bra takt. Joggade verkligen genom ryggen liksom. Fräscht och framåt utan att springa.

Galoppen tänkte jag lika med. Och de törstar som slog mig var att fattningen var lugn och direkt. Annars blir hon ibland lite hackig eller vad man ska säga. Och sen väl igång, hjälp vad hon gungade! Alltså jag sitter oftast helt still på Doris. Men nu kände jag verkligen gunghästkänsla! Hon rundade sig, sög framåt och tog i. Men i höger! Haha alltså.. Doris... Hon haraldrig, och jag menar verkligen aldrig, bockat. Men nu, jag fattade höger galopp och hon gjorde den superfin och direkt efter ett språng brallade hon iväg och bockade! Hjälp, gamla tanten! Akta höftkulan och lårbenshalsen liksom,haha! Så vi gjorde om den fattningen och sedan rullade hon på lite i höger. 

Travade någon sväng över bommarna som jag hade framme med. Superkul joggingpass och superbra känsla! Kunde be henne ta i, och minska med sätet och kunde vara stadig i handen. Kul! Sedan om det var för att hon var klippt och orkar mer utan att bli svettig efter 20min eller om det var för tränset eller om de var för att jag kom ihåg att göra övningen, det kan jag inte svara på. Men det är kul då hon känns fräsch!

Helt omatchad, men vad gör det om hundra år!


Sedan skyndade jag mig lite och fodrade+vattnade hästarna innan jag sprang in och bytte om och fixade mig. Sedan kom Ingela och plockade upp mig också for vi till Färsta där det var clinic med Mads Hendeliowitz. Verkligen kul! Och det är riktigt kul att känna igen precis allt han talade om. Tex att hästen ska bära sig själv, oavsett var jag lägger den. Dvs låg form eller hög form. Det är ju just bärigheten jag jobbat och jobbar som mest med på Doris. Alltid alltid alltid reparera liksom. Nämen så de va kul! 

Så jag åkte alltså runt 14:10 och kom hem 19:50. Satt i ridhuset ca 4,5timmar! Tur jag tog med mig filt och grejer;) Väl hemma så var det bara ut i stallet och plocka undan och göra klart det jag inte hann med innan. Och sedan in med alla hästar.

Nu ska jag duscha och lägga mig. För imorgon blir det tidig morgon igen. Eller halvtidig. Kliver upp runt 8. För imorgon ska vi ju på träning jag och Doris!  Hö och spån ska hämtas imorgon med. Så ja.. Det kommer vara full fart även imorgon. Är det normalt att vilja ha helg efter helgen,haha?!

BYE!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0