Hjärtinfarkt deluxe!

Så var denna vecka slut. Eller ja ialf arbetsveckan. Hur skönt?!

I tisdags så var kamelerna ute på rymmen.... LILLA paniken man får då man går ut i stallet, öppnar stalldörren. Hör hur det kommer galopperandes... Hästar??? Springer in och roffar åt mig en hink och kastar i lite krafft. Sedan går jag mot ridbanan då jag hörde dundret därifrån. Ropar på dom och dom styr kosan mot mig. Perfekt. Dom kommer travandes. Mitt bredvid mig så viker dom av och fortsätter ut mot vägen. Det finns två håll dom kan välja sedan. Mot e4an eller ner mot mormor på våran grusväg. Tur i oturen valde dom lillvägen istället för E4! Så jag ringer mamma snabbt som fan medans jag springer ner för att ställa mig där vägen går ut mot e4an. Så roligt att vara ensam hemma med 3 hästar lösa. Varav en som INTE får springa okontrollerat på dåligt underlag....

Mamma och lillebror kommer upp den mormor och parkerar bilen mitt över vägen så vi blockerar mot e4an. Sedan går vi och påbörjar letandet. Kolmörkt. Leta hästar som är någonstans på någon av lägdorna som är ca 2ha. Haha grattis... Vi hittar dom på en lägda bortanför den som är nedanför huset. Vi hoppar alltså över krondiken för att ta oss dit. Jag ber en stilla bön till Gud att dom inte har brutit något ben.. Varpå Robin säger "där är dom! Men dom är bara 2?? Vart är den sista?!". Här hinner jag tänka att Belissima ligger i krondiket bredvid med brutna ben och det är bara att nödslakta.

Men så när jag ropar på Belissima så ser vi en mörk figur som kör upp giraffhalsen bakom dom två andra. Okej. Allt lugnt hittills. Jag samlar mig när vi kommer fram. Kollar Doris ben, i ljuset av en dålig pannlampa. Doris hel. Sedan går jag till Belissima. Kollar alla ben. Hon har trampat av sig en av bootsen. Och även trampat på ett av bakskydden så det har kasat ner liksom.  Men alltså skjut mig i huvet vilken röta! Alla ben hela! Men tänk om hon inte haft skyddet att trampa/sparka på??? Uuuh ser senskador framför mig.. Nä fyfan vad ont i kroppen jag hade innan jag kunde konstatera att hästarna var hela..

Sedan tog vi en promenix längs vägen långsamt och vi var ju bara 2 då mamma stannade på gården ifall dom kom tillbaka, så Doris fick gå lös. Alla hästar ställdes in och jag och lillebror lagade hagen.

Doris fick som planerat ändå ett pass i ridhuset. Superpass tom! Mer om det i nästa inlägg.

Idag ska båda hästarna ridas ut. Eller ja.. Doris vågar jag nog rida ut på. Men vi har ju haft minus flera dagar, också regnade det igår. Behöver jag säga att det är en isfilm på vägen?? Livsfarligt. Nu vet jag ju inte om det tinat eller så. Belissima får isåfall en promenad. 

Skriver även om i onsdags då Ingela kände på Doris i nästa inlägg! 




BYE!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0