Marc 15/11

Träningen för Marc vill ni kanske höra om?

Jag började värma och sedan fick jag hörsnäckan och pratade lite. Sedan fortsatte jag värma. 

Därefter fick jag prata mer med Marc.  Han har ju trotsallt bara sett Doris en gång förut,  för ett år sen. Överlag tycker han att Doris har väldigt fin galopp för å va travare. Men hon crawlar inte med benen utan lyfter dom framåt. Ja hon är markbunden. Det vet vi ju liksom. Sedan sa han att det syntes att vi trivdes med varandra. Att v känner varandra utan och innan osv. 

Vi pratade lite om byten. Eftersom det är de jag vill ha hjälp och tips med. Så då berättade han att byten i sig inte är en big deal. Det är bara hästarna som ska lära sig att göra det på hjälpen. Hästen vet dock inte om bytet är rent eller orent. För just den urskiljningsförmågan har inte hästar. Så vi måste guida dom rätt.

Fick börja med att visa hur de såg ut. Orent och byter bara fram eller sent bak. 

Så först och främst sa han att galoppen är för stor. Doris har inte stor galopp. Men den skulle vara ännu mindre. Hon är inte lika stark som hon varit men det kommer med styrkan. Och sedan fick Jag rida i vänster galopp, öppna längs långsidan, snett igenom med skänkelvikning och stretcha nacken till höger. Sedan byta vid väggen. Efter någon gång lärde sig Doris vad som skulle ske. Så hon började "stjäla" bytena från mig. Dom hon stal var rena! Jag vet inte vad jag gjorde men jag hade henne i en lugn kort galopp. Sedan bytte hon själv.  Och Marc sa att det mest troligt är för att hon förstår då och det blir även lätt att byta då. Så jag fick klappa och rida vidare bara.

I höger varv så fick jag tänka utåtställning på långsidan och sedan spikrak häst på diagonalen innan bytet. Samma här, kort lugn galopp. Och han sa att det är ingen mening att ens ge byteshjälpen om hon har för stor eller för spänd galopp. 

Marc tyckte absolut inte att de skulle vara några problem med msvb. Han trodde att poletten skulle trilla ner och han slog gärna vad också. Men så långt vågade inte jag gå;) 

Vi fick i hemläxa att;
*träna byten i massor. För på en häst som Doris så måste hon få in rutinen. Och det får hon inte om jag bara byter en gång per pass. Men även om hon byter rent direkt i båda varv så ska jag släppa och gå vidare. 

*vänster öppna i samtliga gångarter men helst i galopp. Hon är stum i sidan. Jag berättade inte om hennes muskelskada i högerbogen först för jag ville se vad han sa. Och han såg det ju direkt eftersom hon är styv i sidan i vänster varv. Så mer böjning i vänster varv.

*jag måste ge korrekta hjälper i bytet. Släppa innertygeln och låta henne hoppa. Jag sitter och omedvetet håller igen henne. För att jag är rädd att hon ska springa iväg. Men det måste jag träns bort. Vad gör det om hon skulle springa 5 steg? Rid igenom det istället. 

*stärka hennes samlade galopp. Här fick jag ju bekräftelse på att jag mesridit efter skadan. För hur ska hon bli stark i den samlade om jag inte tränar på den??

Det var väl allt. Låter kanske lite. Men vi jobbade bara med bytena och öppnorna. Han känner ju som sagt inte Doris heller så det tar ju något pass att känna in sig.

I december har jag bokat in ett pass till. Om ca 2v blir det. Ska se om det kommer ett till ledigt pass så tar jag det med. 

Filmer finns på min instagram. Lite fler klipp kommer såsmåningom upp där.

Surpuppa som inte ville se glad ut efter träningen! Slut.se/Doris

BYE!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0