Panik eller nojig?

Panik. Eller bara nojig? Letar jag fel? Eller är det fel?

Ja.. Jag vet inte. Doris är inte halt. Hon gör allt jag ber om, men hon bär sig bara inte riktigt som jag vill. Eller inte igår ialf. Är det jag som fått mersmak på en känsla som hon helt enkelt inte orkar bära sig i längre stunder än? Eller har hon problem med sina bakknän? 

Hon är 20 år. Hon har en exteriör som gör att hon i princip inte ens ska kunna göra de vi gör, i den samlingsgrad vi haft. Då är det ju inte konstigt om bakknäna säger upp sig liksom? 

Jag pratade med världens bästa massör igår. Jossan. Och hon sa helt enkelt att Doris exteriör gör att hon har lättare att krascha knäna än tex Belissimas exteriör. Men hon sa även att exteriören har inte varit ett problem tidigare. Dåliga bakknän visar sig i ovilja till samling och svårt att fatta galopp samt förvänd galopp. Vi har inte direkt svårt för något av dessa saker. Jossan trodde att jag kanske ökat arbetet efter skadan, och att hon kanske är lite trött i musklerna kring knäna. För jag har börjat massera vid knäna, och Doris var grinig för en vecka sedan. Slog med svansen. Men efter någon minut massage där så smaskade och gäspade hon. Och hon har känts bättre efter en vecka med massage. Hon är inte grinig vid massagen och tar i bättre i arbetet. Och Jossan tyckte att sålänge hon svarar på massagen och jag inte upplever att hon blir sämre så skulle jag rida på. Blir hon halt eller känns konstig-ring och rådfråga veterinär. 

Men just det att igår i ridhuset. Det kändes inte bra. Men vi gjorde bra skänkelvikningar i galopp. Hon gick i stadig förvänd. Hon kändes på G och framåt. Hon hade dock svårt att vänta och vill inte riktigt runda upp sig i en låg form. Men då måste jag ha i åtanke att vi har inte ridit dressyr på... 5 dagar? Fredags var sist. Och då joggade vi bara en liten stund. 

Allteftersom hon blev varm i kroppen igår så hade jag henne liksom välvd framför mig och hon kändes mer luftig och uppåt mellanåt. Tog jag igenom hjölpen med skänkeln så välvde hon sig och lyfte ryggen snäppet mer. Är det jag som kanske måste rida bättre? Jag rider ju som en kratta! Haha jösses vad jag mesrider. Igår sa jag åt mig själv "RID förfan". Och då jag kopplade på röven och magen så kändes det ju bättre. Så ja... Dags att rådfråga Ingela nu känner jag, haha!

Alltså, panik över trasiga knän? Eller nojar jag? 

Min plan är att andas. Vänta en vecka. Eller ialf över helgen. Rida i ridhuset på lördag om det är fruset. Träna på söndag. Och sedan känna efter. Kanske ringer jag och kollar med Per på måndag eller något sånt. Bara rådfråga liksom. Vad han tror..

Det finns film på min instagram; sandrasjostedtnordin. Kika gärna in. Det kommer komma upp fler klipp från gårdagen. Allt i sinom tid;)

Ni får några screenshots. Och ni får vrida på skallen för kameramannen kunde inte riktigt med telefonen och jag kan tydligen inte rotera bilderna heller säger min telefon,haha!
OCH INNAN NÅGON KOMMENTERAR; JA jag glömde pannbandet hemma! hahahah






Igår matchade vi blått och beige, fräscht!

BYE!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0