Söndag & Måndag

I söndags fick båda kamelerna en sväng efter vägen. 

Belissima och jag hade ledsagare. Eller bebishjälp till bebishäst;) Marié följde med för att kunna hugga tag i tygeln om Belissima skulle börja med något. Hela turen gick superbra. Tills vi kom till precis samma ställe som vanligt;) Hon började spetsa öronen och ryggmusklerna började spela. Så då hade jag och Marié kommit överens om att hon skulle gå rätt nära så hon snabbt kunde få tag i tygeln, utan att behöva göra någon torre rörelse/gest. Och tur var väl det! Belissima blev sur och fortsatte gå med spelande ryggmuskler. Då vi kommit förbi farozonen så bad jag Marié släppa. Men hon gick ändå med handen i luften bredvid Belissimas tygel. Då försöker räkan att bita henne! Hahah så jäkla fult! Någon missnöjd över att inte fått möjligheten att kasta av piloten långt åt helvete ner i diket;)

Lillräkan, alltså jag dör vad söt hon är! Riktigt strålar bebis om henne, haha!


Lillräkans ledsagare!

Doris skulle fått ett pass på banan. Men det var så satans grisigt efter nattens regn. Så jag valde att rida ut. Vi fortsatte på vår basic-linje. Klättrade lite i skritt. Joggade och lät henne rulla på rätt friskt men utan att hon tappade rygg/blev snabb. Hon hittade ett väldigt trevligt läge! Galoppen var lite snabb, hon blir ju taggad ute. Men bara man jobbade vidare och intalar henne att det inte är ett galopprace vi ska köra så brukar hon coola ner efter en stund. Blev ett lätt pass eftersom jag inte riktigt vill göra henne sådär supersvettig i onödan. Men hon blir ju liksom ändå blöt på hela kroppen. Dock bara längst ut vid lätta pass. 

Alltså hennes päls btw! Den är som en jävla björnpäls! Eller mammut. Eller en ren. Eller ett får. Jamen ni hajjar, den är både tät och lång. Inte superlång men lång. Så just nu väntar vi på skären och hoppas dom dimper ner i affären så vi kan få hämta dom någon gång! Har inte bestämt om vi kör helklippning som vanligt eller filtklippning. Lutar mest åt hel just för att jag tycker att det är snyggast! Ja det kanske är ytligt. Men hon har täcken så hon dör inte av det. Hellre det än en svettlökig mammut som riskerar att få svamp liksom! 


Igår fick Belissima börja med högre hastigheter än skritt lagligt. Eller ja. Ni hajjar. Dock så var jag helt ensam hemma i stallet, det var tjock jävla dimma ute och ridbanan var en insjö efter dagens regn. Så det kändes inte sådär som bästa förutsättningarna för att jogga henne uppsutten. Så vi packade på oss reflexer och tog en promenix. Drog upp tempot i början för hon var verkligen tossig. Så vi powerwalkade. Och sedan lärde vi oss att man kan trava med grimsakaft;) Haha så fult, hon kunde verkligen inte det vid hältundersökningen, så vi fick ha lite påskjut bakifrån av en medhjälpare som klappade i händerna.. Men nu kan hon gosse! Traven lät ialf ren. Svårt att se i mörkret med en häst som inte vill ha pannlampan lyst mot sig;) så det känns bra! 

Doris fick ännu en uteritt. Det fick bli så pga veckans upplägg. Ni får veta det i ett annat inlägg.  

Igår var jag mer bestämd med att det är trav direkt då jag ber om den. Inte 10 steg framför. Alltså grejen är den att Doris liksom blir lite långseg ibland i övergången till trav. Och vi vill ju att bakbenen ska stampa igång. Hon liksom älgar i skritten innan det blir trav. Detta är ju mitt eget fel för att jag mesar på. Så igår tog vi itu med det. Kanske inte smartast efter vägen men då får man göra det bästa av situationen. Vi fick koll på övergångarna riktigt riktigt bra måste jag säga! Nu är det bara fattningarna kvar. Jag vill ha dom med mer avstamp bakifrån. Oftast så liksom rullar hon in i galoppen. Så vi tränade lite försiktigt på detta också. Man måste ju verkligen känna av henne eftersom hon blir så taggad ute. 

Jobbade massvis med öppnor igår. Hon sitter fast i högertygeln så istället för att hålla kvar och vänta ut henne som ibland funkat så valde jag igår att se till att hon faktiskt är på mina ytterhjälper. Vilket hon inte var. Jag hade inget i vänster tygel utan bara bitig i höger. Men efter lite jobb med öppnor och övergångar i öppnorna så vinklade hon om och lossade sig snäppet mer. Vilket gjorde att jag hade stöd på vänster. Sedan kunde vi rida rakt ut med tanke om längre steg. Så igår varierade vi väldigt mycket utan att hinna bli fast vid något.  

Testade byten också. Hon blev lite taggad som vanligt. Men dom funkade okej. Rent åt vänster och orent första åt höger sedan rent. Kom på varför hon börjat förekomma mig också. Varje gång jag tar en förhållning till några steg samlad galopp är inför ett byte. Så jag valde att även jobba lite med att variera galoppen mer än vanligt. Ner mot den samlade inför byte, sedan öka till vanlig abetsgalopp. Här försökte hon förekomma mig genom att studsa. Men jag ignorerade bara det beteendet och jobbade vidare med att lugna och variera. En gång i vänster galopp så slog hon om rent till höger. Ja, då måste jag ju berömma för det var rent. Men de var ju inte de jag ville då. Men jag valde att ändå berömma och säga "jättebra gumman, men det var inte de vi skulle göra nu", som om hon liksom skulle fatta det haha! Efter det så fick jag variera utan att hon hoppade. 

Testade även lite, dehär är så fränt, tramp. Hon har börjat hajja grejen! Hon har tidigare stannat och inte förstått att bakdelen ska fortsätta fast det går sakta. Men nu har takten börjat falla på plats, och jag hjälper henne med skänklar och röst. Spö är ju absolut uteslutet på denna dam. Jag har gett upp att försöka lära henne att slappna av. Vi behöver det inte.  Även om det hade underlättat enormt vid tex dessa tillfällen. Att kunna peta på bakdelen för att uppmuntra. Nu får mina ben agera spö. Så jag får vara så långt bak jag kan med mina ben då det behövs, för att skynda fram igen vid sadelgjorden och be henne trampa vidare. Och det är inte paff vi sysslar med, kanske 1-2 steg. Men mer åt passage hållet. Mer häng och vänta. Förut stretade hon som fan vid detta jobb. Men något har stärkts och igår hade inget stret i handen då hon kommit igång. Hon blir så himla taggad av detta med. Så man får vara lite försiktig. Nu ska vi bara lyckas ta med detta in på ridbanan. Aktivera aktivera dom långa bakbenen!

Inte så taggad Doris innan ridtur, trött av massagemys!

BYE!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0